Honlapok leggyakoribb hibái

« Vissza az előző oldalra | Utolsó módosítás dátuma: 2012. May. 08. 18:02

A sikeres weboldalak készítése ma már messze nem sötétben tapogatózás. Számos kutatást készítettek arra vonatkozóan, hogyan olvasnak az emberek honlapokat, milyen szövegrészeket, design elemeket vesznek észre, és mi az, ami a legnagyobb valószínűség szerint elkerüli a figyelmüket.

A weboldalak használhatóságával foglalkozó tudományág a webergonómia. Csak azok a weboldalak tudnak eladni, amelyeket a látogatók megtalálnak, végigolvasnak, az oldal áttekinthető és könnyű eligazodást biztosít. A házilag készült honlapok leggyakoribb hibáiról lentebb olvashat.

Összekevert üzenetek

Miért is kell honlap? Árul valamit a cége? Ha igen, akkor ennek a terméknek kell a honlapja középpontjában kerülnie. Vegyük rá a látogatóit, hogy többet akarjanak megtudni termékéről. A túl nagy logó és a sok szöveg csak eltereli erről a figyelmüket, nem beszélve a "cégünk küldetése" kezdetű, terjengős cégbemutatóba torkolló oldalakról. Arról kell beszélni, amire a látogatók kíváncsiak és ez nem mindig az, ami szerintünk fontos. Érdemes tanulmányozni a sikeres cégek honlapjait és láthatja, hogy nem saját magukkal foglalkoznak, hanem az üzletre koncentrálnak.

Zavaros navigáció

Hiába szinte végtelen a web, mindent csak egy kis képernyőn keresztül láthatunk. A navigáció segíti a látogatókat abban, hogy eljussanak a honlap minden fontos részére. Ha a navigáció nem eléggé átgondolt, vagy éppen túlságosan bonyolult, weboldal egy része láthatatlan marad számukra. A szakszerűtlen navigáció egyik ismérve, hogy olyan "zsákutca-weboldalak" keletkeznek, ahonnan nem lehet sehova sem tovább jutni. Elavult megoldás az olyan "csillag szerkezet" is, ahol mindig a nyitóoldalra kell visszatérni, ha az egyik aloldalról a másikra kívánunk eljutni. Nem túl kicsik a honlap navigációs elemei? Eléggé elválnak környezetüktől? Valóban a weboldal legfontosabb részei a leghangsúlyosabbak? Az amatőr tervezők ritkán mérlegelik ezeket a kérdéseket.

Hosszú kattintási út

A látogatónak 2-3 kattintásra el kell érnie ami iránt érdeklődik, mert a türelem könnyen elfogy mielőtt még elérné a megfelelő oldalt. Mindez hatványozottan érvényes akkor, ha a túlméretezett oldalak és/vagy a lassú szerver idegőrlő várakozásra is késztetik a látogatót. A túlságosan "lapos" struktúra persze legalább olyan zavaró tud lenni, mint a "túlstrukturált" tartalom.

Gyenge minőségű képek és grafikák

Az még valahogy megmagyarázható, ha ingyenes archívumból szerzünk képeket, de semmivel sem indokolható, miért "pixeles" a cégünk logója, miért megállapíthatatlan, mit is ábrázol vezető termékünk fotója. A gyenge képekkel nem csak weboldalt rontjuk el, de lejárathatja a cégét is.

Túl sok szöveg

A legtöbb olvasó nem betűről betűre olvas a weben, hanem csak átfutja a szövegeket. A túl sok szöveg túlterheli a felhasználót. Jobb, ha a hosszabb szöveget rövidebb bekezdésekre bontjuk, a kevesebb olvasót érintő részleteket linkekkel elérhető oldalakra tördeljük.

Soha nem frissülő oldalak

Nem várhatjuk el, hogy ügyfelek rendszeresen visszatérjenek megnézni egy többé éve nem frissült termékismertetőt. Az internetes keresők is gyakrabban járnak, ha rendszeresen frissül az oldala.

Stílus, nyelv

Ami elmegy egy szerződésben, üzleti levélben, az nem biztos, hogy sikeres egy honlapon. A webre írás másféle stílust követel meg. Mindenképpen javasolt a szövegek átfuttatása egy helyesírás ellenőrző programmal, de még jobb, ha hozzáértő is ellenőrzi a nyelvhelyességet.

Betűtípusok

A látogató csak olyan betűtípusokat látnak, amilyenek telepítve vannak a gépükön.
Minden gépen és operációs rendszeren ismert betűtípusok:
  • Arial
  • Comic Sans
  • Courier News
  • Georgia
  • Times New Roman
  • Trebuchet
  • Verdana
Ha másfajta betűkkel készül egy honlap, a felhasználó gépe a hozzá legközelebb álló betűkészlettel fogja az oldalt megjeleníteni, de ilyenkor változhat a betűk mérete és az oldal elrendezése.

Adatvédelem

Mindenképpen szükség van az adatvédelmi elvek közzétételére, ha valamilyen célból (hírlevél, letölthető dokumentumok, megrendelés) e-mail címeket gyűjt. A legtöbb internetező fél tőle, hogy e-mail címét másoknak továbbadják.

Tesztelés, kompatibilitás

Az szép, hogy Internet Explorer alatt minden rendben van, de nem árt megnézni, hogy néz ki honlapja más böngészőkkel, és azok különböző verzióival.
Hiába néz ki a weboldala elfogadhatóan a legtöbb böngészővel, ha az oldalakat nem megfelelő felbontásban készítették. Ha túl nagy felbontásban dolgozunk, elveszthetjük a látogatók egy részé.

Teljes Flash oldal

A Flash-ben programozott oldalakról számos oda-vissza eszmecsere olvasható, és azok a nagy cégek, akik nem ismernek anyagi határokat, sokszor a csillogó, izgő-mozgó animáció miatt akarnak ilyen oldalakat maguknak. Kétségtelen tény viszont, hogy ha valaki a keresőoptimalizálás segítségével szeretne eladni, a Flash nem jó megoldás. Érdemes megnézni, hogy még a Flash weboldalak készítésére szolgáló szoftvert gazdája sem egy teljesen Flash oldalról kívánja azt eladni.

Hirdetésnek kinéző dolgok

Kutatások alapján megállapították, hogy a látogatók igyekszenek kerülni a reklámnak kinéző dolgokat. Ide sorolhatók:
  • Banner-vakság: ami úgy néz ki, mint egy szokásos netes hirdetés vagyis banner, az már előidézheti azt, hogy az emberek átugranak rajta a szemükkel, meg sem nézik, hogy valóban hirdetés-e
  • Animáció kerülés: a villogó szöveg és az animáció elkerülést vált ki, nem pedig vonzást
  • Pop-up-ok (azaz a felugró ablakok) : a látogatók sokszor még azelőtt becsukják a felugró ablakokat, mielőtt azok le tudnának töltődni

A látogató nem találja meg az információt, amit keres

A más cégek számára értékesítő vállalkozások esetében fontos a műszaki paraméterek és az árak feltüntetése. Igaz, ezzel összehasonlíthatóvá válik versenytársaival, amiből nem biztos, hogy ő kerül ki győztesen, mégis betölti a honlap a funkcióját, azaz tájékoztatja azt, aki gyorsan akar információhoz jutni.

Nem lehet leállítani a zenét

Eleve a letöltést lassító tényező a zene. Míg a tulajdonos kedvenc zeneszáma esetleg érdekes lehet első hallásra, a honlapon töltött hosszabb olvasgatási idő mindenképpen próbára teszi a látogató türelmét.

Beépített kereső

A rutinos látogatókat is elbizonytalaníthatja, hogy miért kéne az oldalon újra kerestetni, ha egyszer már esetleg éppen a keresők segítségével jutottak az oldalra. Célszerű a menüpontokat, a navigációt és az oldal teljes struktúráját aszerint felépíteni, hogy a látogató laponként különféle témákra bontva megtalálja az információt, amit keresett.

Forgalmi statisztikák

Tévedés azt hinni, hogy a honlap forgalmának elemzéséhez elegendő egy számláló. Nem csak az a fontos, hogy hányan látogatják a honlapunkat, de azt is tudni kell, honnan jöttek, mit csinálnak, mennyi időt töltenek az egyes oldalakon. A forgalmi statisztikákból származó adatok alapján el lehet dönteni, milyen módosításokra, szorul a honlap. Szerencsére ma már ingyen hozzá lehet jutni több olyan elemzőszoftverhez is, amikért néhány éve még vagyonokat kellett volna fizetni.
AWorks Partner bejelentkezés

Partner

Ügyfél bejelentkezés

AWorks Partner

E-mail üzenet az AWorks Stúdió csapatának

Kapcsolat

Kérdése van? Írjon!

Az alábbi űrlap kitöltésével üzenetet küldhet az AWorks Stúdió munkatársai részére. Kérjük minden mezőt valós adatokkal töltsön ki!

Kapcsolat

Üzenet szövege